Doraźne chłodzenie IC sprężonym powietrzem w puszce.
Witam
Mam pytanie, czy nie zaszkodzi jak prysnie sie na IC sprezonym powietrzem w puszce (takim jak do czyszczenia kompa) ? Cos tam znalazlem na necie ale jakos tak jednoznacznie i bylo napisane. W takiej puszcze jest gaz pod cisnieniem i jak sie go pryska to potrafi mocno schlodzic powierzchnie. Jest to dobry sposb na chwilowe , przed zapalnowanym startem schlodzenie IC. Probowal juz ktos?
Old Octavia 1.9 AHF - New Leon 2.0 BKD - New Passat 2.0 HGW ;-) Pontiac Trans Am 7.5
Spoty Lublin - kazda pierwsza sroda miesiaca. Zapraszamy
Re: Doraźne chłodzenie IC sprężonym powietrzem w puszce.
Zamieszczone przez Techno200
Witam
Mam pytanie, czy nie zaszkodzi jak prysnie sie na IC sprezonym powietrzem w puszce (takim jak do czyszczenia kompa) ? Cos tam znalazlem na necie ale jakos tak jednoznacznie i bylo napisane. W takiej puszcze jest gaz pod cisnieniem i jak sie go pryska to potrafi mocno schlodzic powierzchnie. Jest to dobry sposb na chwilowe , przed zapalnowanym startem schlodzenie IC. Probowal juz ktos?
Pryskać sobie z takiej puszeczki możesz, ale efektów z tego właściwie żadnych nie będzie. Po pierwszej sekundzie jazdy IC wróci do swojej temperatury.
Żeby efekt był lepszy, potrzebowałbyś konkretnej butli z np. ciekłym azotem, którym zamroziłbyś cały IC.
A jeśli chcesz to zrobić po taniości i żeby dawało efekt, to zainstaluj wydajny natrysk zwykłej wody na IC.
. pzdr Jarek
aktualnie: Octavia 1.6 TDI i Laguna III 2.0 dci
Natrysk wody na IC możesz zrobić z pompki od spryskiwaczy reflektorów i takich samych dysz. Wydajność układu sprawdzona i na pewno będzie działać. Efekt będzie na pewno lepszy niż przedmuchanie IC powietrzem.
A jak nie chcesz kombiować z układem chłodzenia, to po prostu tuż przed startem jedź na myjkę gdzie jest karcher i umyj porządnie IC z kurzu który na nim osiadł, bo kurz zajebiście izoluje i zapaprany IC może tracić nawet 90% sprawności.
kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
_________________________________________
Do sprzedania:
komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
zaciski do hamulcow 280mm.
A jeśli chcesz to zrobić po taniości i żeby dawało efekt, to zainstaluj wydajny natrysk zwykłej wody na IC.
To jest rozwiązanie. Parowanie wody jest silnie endotermiczną reakcją (odczuwaną podczas wyjścia z wody- zimno). Z resztą takie rozwiązanie jest, z tego co pamiętam, stosowane w Imprezach.
It doesn't matter what we're losing
It only matters what we're going to find!
A jeśli chcesz to zrobić po taniości i żeby dawało efekt, to zainstaluj wydajny natrysk zwykłej wody na IC.
To jest rozwiązanie. Parowanie wody jest silnie endotermiczną reakcją (odczuwaną podczas wyjścia z wody- zimno). Z resztą takie rozwiązanie jest, z tego co pamiętam, stosowane w Imprezach.
Przez moje ręce swego czasu przewinął się Lancer Evo7. Na chłodnicę i IC szło chłodzenie ze sprysków.
IC i chłodnica było spryskiwane kiedy wciskało się przycisk "R" włączający inny sterownik silnika dający ok. 30-40KM dodatkowo sterował tym jakiś algorytm obrotów i temperatury jak sądzę po zachowaniu. Zbiornik wody miał nieco ponad 15l)))
na jakims innym forum ktos chcial poruszyc temat dolozenia wentylatora przy IC-ku
i w ten sposob wymuszenie lepszego przeplywu powietrza ...
..ale odpowiedzi nie otrzymal
kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
_________________________________________
Do sprzedania:
komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
zaciski do hamulcow 280mm.
Dokładnie, zbiornik na wodę jest w bagażniku bodajże. Tylko pamiętajmy o tym że tam się leje wodę destylowaną a nie zwykłą kranówę.
...i ze Impreza to auto z wiekszym zacieciem sportowym niz Octavia (przynajmniej w teorii)
kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
_________________________________________
Do sprzedania:
komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
zaciski do hamulcow 280mm.
wtedy warto lac np. denaturat - odparowuje przy nizszej temperaturze niz woda.
kazdy nowy dzien rodzi nowe paranoje ...
_________________________________________
Do sprzedania:
komplet ciemnych foteli z Octavii 1 (Tour),
zaciski do hamulcow 280mm.
wtedy warto lac np. denaturat - odparowuje przy nizszej temperaturze niz woda.
Z tym bym nie przesadzał. Rozpylony denaturat, spirytus, itp. są bardzo łatwopalne. Wystarczy iskra czy dobrze rozgrzany wydech i może być nieszczęście.
Woda powinna być wystarczająca, ale na powyższym filmiku widać, że dysze są trochę źle dobrane, bo woda powinna mieć postać drobnej mgiełki a nie lać się po IC i dookoła strumieniami. Warto też zadbać, żeby była jak najchłodniejsza ( zbiornik na wodę izolowany i chłodzony np. ogniwem Peltiera )...
Woda powinna być wystarczająca, ale na powyższym filmiku widać, że dysze są trochę źle dobrane, bo woda powinna mieć postać drobnej mgiełki a nie lać się po IC i dookoła strumieniami. Warto też zadbać, żeby była jak najchłodniejsza ( zbiornik na wodę izolowany i chłodzony np. ogniwem Peltiera )...
W fabrycznym natrysku w STI woda leje się z grubsza tak jak na tym filmie, nie jest niczym schładzana a całość działa świetnie.
. pzdr Jarek
aktualnie: Octavia 1.6 TDI i Laguna III 2.0 dci
Woda powinna być wystarczająca, ale na powyższym filmiku widać, że dysze są trochę źle dobrane, bo woda powinna mieć postać drobnej mgiełki a nie lać się po IC i dookoła strumieniami. Warto też zadbać, żeby była jak najchłodniejsza ( zbiornik na wodę izolowany i chłodzony np. ogniwem Peltiera )...
W fabrycznym natrysku w STI woda leje się z grubsza tak jak na tym filmie, nie jest niczym schładzana a całość działa świetnie.
Co nie znaczy, że nie można tego poprawić. Jeśli woda leje się tak jak na filmiku to podejrzewam że co najmniej 50% jej możliwości chłodzących jest marnowanych ( spływa zanim zdąży odebrać ciepło z IC ). Gdyby była mgiełka wodna i to rozłożona równomiernie na całej powierzchni IC ( czyli 6-8 dysz, a nie dwie i chłodzenie na zasadzie, że ścieka z góry na dół ) to ciepło odbierane było by sprawniej przy jednoczesnej oszczędności wody ( starczy na dłużej bez tankowania ). A co do temp. wody to podejrzewam, że jak auto postoi na słońcu to woda w zbiorniku ma ze 30 albo więcej stopni. Jakby była przechładzana do powiedzmy 3-5 stopni ( zamiast studzić cały zbiornik, można zrobić na Peltierze ochładzacz przepływowy gdzieś przed rozdzielaczem na poszczególne dysze, ale wtedy trzeba zużywać prąd, czyli obciążać dodatkowo silnik w czasie wyścigu ) to ilość odbieranego ciepła na pewno by znacząco wzrosła.
Ogólnie słaby jestem z chemii, ale może istnieje jakaś inna ciecz tania i łatwo dostępna, niepalna, o niższej niż woda temp. parowania ( <100 st. ) i zamarzania ( można by wtedy przechładzać ją poniżej 0 st. ), wtedy efekt był by jeszcze lepszy...
BTW.
Kiedyś myślałem nawet o tym, żeby zbierać wodę z klimatyzacji ( tą która skrapla się na parowniku <jest bardzo zimna> ) i od razu pompować ją na IC, ale jest jej "na bieżąco" trochę za mało i trzeba by ją najpierw gromadzić ( powiedzmy 250-300 ml ) i dopiero spryskiwać IC...
znalazłem jeszcze filmiki, gdzie IC spryskują CO2 i NX, może to jest jakieś rozwiązanie chodź NX chyba do najtańszych nie należy
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kYlTK6XKFkE&feature=related[/youtube] [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uZxFidDnT14&feature=related[/youtube][youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TetL-Gjc5yY&feature=related[/youtube]
Mihau, właśnie mnie wyprzedziłeś bo w jednym z numerze GT nr 6[102] czerwiec 2007 była na okładce i opisana imprezka właśnie z chłodzeniem NOS, nie mam skanera bo bym zrobił skany
Spot Graniczny Małopolska - Podkarpacie, piątek 23.11.2012r. godz. 18.00, Pogórska Wola, Zajazd u Kazika, 521 km DK4 Tarnów - Dębica
Komentarz